فلز آنلاین

اطلاعات ضروری آهن

فلز آنلاین

اطلاعات ضروری آهن

نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (PDM)

نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (PDM)

نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (PDM) ‪(Predictive Maintenance)‬ شیوه‌ای از نت است که به‌وسیله چک کردن پارامترهایی نظیر آنالیز روغن، حجم صدای دستگاه، میزان ارتعاشات و مواردی ازاین‌دست، به ‌پیش‌بینی خرابی‌های تجهیزات قبل از وقوع می‌پردازد.

متخصصان حوزه‌ی نت معتقدند که هر دستگاه در حال کار تا رسیدن به خرابی، علائمی از خود نشان می‌دهد که در صورت آنالیز وضعیت موجود (Condition Monitoring) می‌توان زمان خرابی آن را پیش‌بینی و از آن جلوگیری کرد.

با مشاهده‌ی علائم خرابی و تشخیص به‌موقع آن، زمان خرابی‌ها تشخیص داده‌شده و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه یا قطعات فرسوده قبل از اینکه به سایر قطعات آسیب برساند، تصمیم‌گیری می‌شود.

نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (PDM)

اهداف نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (PDM)

  1. به حداقل رساندن خرابی‌های پیش‌بینی‌نشده و حوادث ماشین‌آلات
  2. بالا بردن میزان راندمان کلی تولید و بهره‌برداری از ماشین‌آلات
  3. به حداقل رساندن زمان تعمیرات ماشین‌آلات و هزینه‌های ناشی از آن
  4. بالا بردن میزان کیفیت تولیدات و خدمات

آنالیز وضعیت موجود (Condition Monitoring) چیست؟

در آنالیز وضعیت موجود که یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در نت پیشگیرانه انجام می‌شود در فواصل مختلف (که به نوع دستگاه بستگی دارد) وضعیت دستگاه را موردبررسی قرار می‌دهند.

در صورت تغییر در این پارامترها، می‌توان خرابی دستگاه را پیش‌بینی کرده و از توقف ناخواسته‌ی آن جلوگیری نمود. پارامترهایی که در نت پیشگیرانه موردبررسی و آنالیز قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

آنالیز وضعیت موجود

آنالیز روغن و ذرات فرسایشی

در آنالیز روغن و ذرات فرسایشی، به نتایج جالبی دست می‌یابیم که می‌توان آن را به آزمایش خون در انسان تشبیه کرد که می‌تواند سلامتی، بیماری‌ها و یا امراض را نشان دهد.

مانند آزمایش خون، درصد ذرات موجود در روغن تا اندازه‌ی زیادی به ما نشان می‌دهد که دستگاه مربوطه سالم است یا نه و یا در آینده ممکن است چه ایراداتی پیدا کند.

آنالیز ارتعاشات

آنالیز ارتعاشات را معمولاً برای دستگاه‌هایی که در آن‌ها حرکت دوار وجود دارد استفاده می‌کنند و به این صورت است که با سنجش دوره‌ای میزان ارتعاشات یک دستگاه و تغییرات در آن می‌توان ایرادات آن را پیش‌بینی کرد.

آنالیز ارتعاشات

آنالیز صدا

حتماً شما هم مکانیک‌هایی را دیده‌اید که با گوش کردن به صدای موتور اتومبیل ایراد آن را تشخیص می‌دهند. تغییرات در حجم و نوع صداها یکی از مهم‌ترین منابع برای کشف ایراد و اشکالات دستگاه‌ها به‌حساب می‌آید.

حرارت سنجی (ترموگرافی)

ترموگرافی یا حرارت سنجی یکی دیگر از مواردی است که در تشخیص خرابی دستگاه‌ها به ما کمک می‌کند.

به‌طور مثال باوجود ایراد در بلبرینگ یک دستگاه، میزان حرارتی که آن بلبرینگ ایجاد می‌کند افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و آنالیزور را از وجود ایراد در آن ناحیه آگاه می‌کند.

مزایای نت پیش‌گویانه (PDM)

یک سیستم نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه شامل مزایای بسیار زیادی می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن به شرح زیر است:

  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات تا ۵۰%
  • کاهش ۵۵% از خرابی‌های اضطراری
  • سفارش قطعات یدکی با توجه به نیاز
  • کاهش زمان تعمیرات و اورهال تا ۳۰%
  • به حداکثر رسیدن عمر ماشین‌آلات
  • کاهش حجم تعمیرات به دلیل پیش‌بینی خرابی‌ها و عدم خسارت به سایر قطعات
مزایای نت پیش‌گویانه (PDM)

معایب نت پیش‌گویانه (PDM)

نت پیش‌گویانه هم مانند بسیاری از روش‌های نگهداری و تعمیرات، دارای ایراداتی است که با توجه به مزایای بسیار زیادی که در آن وجود دارد می‌توان از این معایب صرف‌نظر کرد.

این معایب شامل هزینه‌های بالای آنالیزها و همچنین هزینه‌ی آموزش‌های لازم برای کارکنان و تیم‌های نگهداری و تعمیرات است که در برخی از صنایع ایراد بزرگی محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

در انتها و با توجه به توضیحاتی که در بالا مطرح شد می‌توان به این نتیجه رسید که نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه در صنایع و کارخانجاتی که دستگاه‌هایی با حساسیت بسیار بالا دارند می‌تواند بسیار سودمند باشد.

اما به نظر می‌رسد در صنایعی قدیمی و با حساسیت پایین، این روش مورد استقبال کارفرمایان نباشد، چراکه هزینه‌های بالایی در بر خواهد داشت و برای کارفرمایان توجیه اقتصادی ندارد.


منبع: تیم تأمین محتوای فولاد ۲۴